Thursday, October 4, 2012

Konsten att packa en resvaska

Jag blir alltid lika forvirrad nar jag ska packa. Enklast ar nar man aker till Thailand eller annat stalle med tropiskt klimat. Dar ar det alltid varmt, inga "back up" klader behovs i fall vadret slar om och blir kallt.
I juli var jag i Nairobi och trodde att vadret dar var ungefar som i Dubai. Vilket det inte var. Det var kallt. Runt 15-20 grader och jag fros! Nu i september var det nagot varmare men anda lite kyligt (med Dubai matt matt). Efter fyra ar i en bakugn med upp mot 45-50 grader under maj- september/oktober sa blir man lite latt temperaturskadad. Exempelvis drar jag pa mig vinterstovlar och leggings i november, da det ar runt 20-25 pa dagen. Och tycker att det ar sa dar lagom varmt. Hemma i Sverige hade jag formodligen sprungit runt halvnaken i shorts och svettats (ja kanske inte svettats, men anda tyckt att det var varmt).
Nu nar vi ska till Lissabon har jag kollat vadret mycket noggrant. Det ar runt 23-26 och sol. Det later ju valdigt trevligt. Men for mig ar det anda lite stovelvader. For normala manniskor ar det anda fortfarande sommarvader sa misstanker jag skulle se ganska lustig ut i mina stovlar och jacka. Sa jag forsoker nu lura ut vad jag egentligen ska ha pa mig. Och med mig.
Jag avskyr att packa for mycket, det finns inget varre (enligt mig) att slapa runt pa en massa extraklader som anda inte anvands. Da koper jag heller nagot om det behovs.
Pa tal om vadret sa var det idag en underbar och betydligt svalare morgon med harliga 27 grader. Man kan antligen vistas utomhus utan att tuppa av! Nu borjar den stora utesasongen, den basta tiden i Dubai!

4 comments:

  1. Till varma länder är det ju så enkelt att packa! En bikini tar liksom inte mycket plats... Till Island var det hopplöst. Man packade en jacka och så var det liksom fullt. Och ville man kanske inte ha en tröja också... och kanske en i en annan färg? Intressant också att man vänjer sig så vid andra temperaturer. Här är 10 grader nu, men stövlarna har ju inte åkt fram ännu... det är liksom lite för varmt för det ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja man blir lite miljoskadad och det blir helt plotsligt normalt att knalla runt i stovlar nar det ar runt 20 grader. Samtidigt ser man turister i shoppingcentra som har shorts och sandaler!

      Delete
  2. MIna stövlar kom faktiskt fram nu i veckan. I morse hade vi 0 grader och frost på rutan - då blir det lite kyligt med pumps eller converse ;)
    Intressant att man vänjer sej så med värmen - skulle gärna bli van med 40 grader .... Ha det gott!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja man blir lite hemmablind gallande vader och visst vanjer man sig! Men man far tanka till lite nar man aker till lander med mer "normal" varme! Kram!

      Delete