Wednesday, October 10, 2012

Lissabon

Vi ar tillbaka i Dubai efter harliga dagar i Lissabon! I lordags morse flog vi med Emirates till Lissabon och landade vid halv tre! Vi tog tunnelbanan in till stan och vart hotell som lag precis vid Rossiotorget. Fantastiskt lage och med utsikt over Castelo St. Jorge samt Alfama och med hela torget nedanfor oss. Hotellet ar ett aldre boutiquehotell med gammaldags inredning, helt ok och med gangavstand till bade Alfama och Barrio Alto.
Forsta kvallen hittade vi en mysig restaurang och jag at bacalhau, torkad och saltad fisk som tillagas pa olika vis. Min var stekt med potatis och spenat och det smakade ljuvligt. Efterat tog vi en drink pa en liten uteservering alldeles intill hotellet.
Sondagen tillbringade vi i Alfama pa morgonen dar vi gick upp till Castelo St. Jorge. Det ligger hogst upp i Alfama och man har en underbar utsikt over hela Lissabon. Dar hann vi med en formiddagsfika innan vi gick tillbaka och sedan upp till Botaniska tradgarden. Lunchen avnjots pa en fantastisk argentisk restaurang, ocksa den med utsikt over hela Lissabon. Jag och maken delade pa filodegsinbakad svamp med chevreost, stekt flaskkotlett med ananas samt empanadas. Efter denna motionsrika dag med promenader over halva dagen gick vi tillbaka till hotellet och sov en stund. Pa kvallen holl vi oss nara hotellet och satt och lyssnade pa gatumusikanter som kom och gick.
Maken ville se lite av utkanterna av Lissabon sa vi bokade en guidad heldagstur till Sintra och Cascais. Dar var jag forra aret och jag blev fortjust i bada. Sintra ar fantastiskt vackert med sitt palats och den moriska borgen samt manga andra vackra hus som tillhort portugisiska kungligheter. Det ar fortfarande manga valbargade familjer som har sommarhus i Sintra. Vi hann med en tur runt Palace de Pena och sedan lunch och pa eftermiddagen akte vi till Cabo da Roca, den vastligaste punkten i Portugal. Det var betydligt varmare nu i oktober an vad det var forra aret i juli. Som avslutning pa dagen sa hann vi med en kort promenad i Cascais, en liten fiskeby precis vid havet som blivit en popular semesterort. Vi kom tillbaka till Lissabon vid sextiden pa kvallen, lite omma i benen efter allt promenerande pa kullerstenarna. Det var en valdigt valarrangerad resa. Vi var en liten grupp pa endast fem personer och vi akte runt i en liten minibuss. Det var enkelt att folja med var guide och det kandes mer personligt an en jattestor grupp.
Den kanda surfingstranden utanfor Cascais

Utsikt over Rossiotorget samt Castelo St. Jorge skymtar i bakgrunden

Dimma over Castelo St. Jorge

Dimma over Lissabon

Sparvagn ar ett vanligt inslag i stadsbilden

Nere vid havet

Sista dagen gick vi mest runt och shoppade. Det var mulet men behagligt och efter en god lunch sa tog vi taxi ut till flygplatsen.
Alla bilder ar tagna med min Blackberry sa kvaliteten ar inte den basta. Jag lamnade min Nikon hemma dar har gangen. Maken daremot fotade desto mer med sin nya kamera. Kanske jag kan lana nagra foton fran honom!
Nu sitter jag pa jobbet igen, haller pa att somna och funderar pa om jag inte ska aka hem lite tidigare och ta mig en lur.

7 comments:

  1. Vilken härlig resa & vad mycket ni hann med!!! Du har ända lyckats fanga in stämningen, fast du fotade med Blackberryn...
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
  2. Tack Lisa!! Ja det kandes som vi hann gora mycket och anda at vi och drack gott mest hela tiden! :) Kram!

    ReplyDelete
  3. Portugal har inte funnits med på min reselista, men det ser väldigt fint ut på dina bilder! Maken pratar fö om en businesstripp till Dubai i November, tror jag ska försöka övertala honom att ta med oss ;) Vad finns att göra/se för 7-åringar? Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ar klart att du ska komma hit! Det finns en stor vattenpark, Wild Wadi och sa kan man aka pa Desert Safari! Vad roligt om ni kom hit, da maste vi traffas!
      Kram!!!

      Delete
    2. Vattenpark och öken safari låter perfekt ;) Bra övertalningsargument ;) Klart vi ska träffas!! Kram!

      Delete
  4. Så fint det ser ut! Portugal kommer helt säkert på min nästa to-do lista! Jag är också tillbaka i Dubai nu. Får besök från Japan de nästa 5 dagarna, men annars inget planerat, så skriv gärna när du har tid att träffas igen:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag kan verkligen rekommendera Portugal! Trevliga manniskor och mycket god mat!!! Valkommen tillbaka! Vi maste traffas snart, sa roligt att ses igen! Jag inboxar dig! Kram!

      Delete