Wednesday, October 17, 2012

Moorfield Eye Hospital

Nar man kommer fran Sverige ar man van vid vardcentral. Stressad miljo med taskig kaffeautomat som i basta fall fungerar, sjuka manniskor, langa vantetider, ja vi kanner val alla till hur kaosartat det kan vara, om man ens far en tid.
Igar var jag pa kliniken igen (en speciell sadan for Emiratesanstallda) och hade nojet att mota en svensktalande lakare. Han visade sig vara halsvensk/halvsydafrikansk-indisk men uppvuxen i Kanada! Efter en snabb titt pa mitt oga fick jag en remiss till Moorfield Eye Hospital och lyckades fa en tid redan imorse. Moorfield Eye Hospital ligger i Health Care City, ett stort omrade med en massa olika sjukhus. I Dubai har man den har tendensen att skapa sma "cities", Internet City, Motor City, Health Care City. Sjukhuset sag mer ut som ett finare kontor med heltackningsmattor och personal i kostym och slips. En ung filippinska gick runt bland oss vantande patienter och fragade om vi ville ha kaffe. Strax fick jag komma in och prata med en lakare som snabbt konstaterade att jag ar allergisk mot sand och damm (perfekt nar man bor i oknen) och pasen under ogat ar mer en aldersrelaterad sak, vilket ar ytterst deprimerande. Faktiskt, nar vi var i Lissabon sa sag jag en aldre asiatisk kvinna och fick en vision om hur jag kommer att se ut nar jag blir aldre. Inte roligt alls.
Innan jag lamnade detta fina sjukhus fick jag en trevlig liten pase med ogondroppar som jag ska ta flera ganger under dagen. Jahapp, sa var det med det!
 

9 comments:

  1. Nja, det där med sandallergi och ökenboende låter väl som en "sådär kombination"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket dalig kombination men det stammer nog. Den dar forbenade sanden blaser ju overallt och inte blir det battre med var AC som susar runt damm i hela huset. Men stanger man av den tuppar man av i varmen.

      Delete
  2. Skönt med en diagnos men vad konstigt att du bara är allergisk i ena ögat? Hoppas dropparna hjälper!

    Här hade det inte heller varit så bra med sand allergi. Det fullkomligt yr sand i luften, i kombination med saltvatten, nu när det blåser som attan från sydost. Inte så dammigt utan mest klibbigt och grusigt dock.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det ar atminstone bra att veta varfor det ar som det ar men anda markligt att bara ett oga ar drabbat! Har provat alla medel, droppar, undvika linser men det ar ingen forandring. Och sand har vi ju overallt och damm susar runt i huset tack vare AC:n!
      Oj, kan tanka hur det kanns med kombination sand och saltvatten, klibbigt varre!

      Delete
  3. Hoppas dropparna hjälper & du blir bra! Vet hur det känns. Fick konjunktivitis förra aret i höger öga & det har väl aldrig blivit riktigt bra sedan dess. Fick antibiotics 2 ggr. Har ju ingen kombo sand + AC & ingen tycks veta varför jag har problem. Ögat är för torrt, det är allt läkarna kom fram till! Har fatt droppar som jag tar när det kliar för mycket & jag inte star ut!
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Lisa! Ja det ar irriterande (pa manga satt!) men dropparna hjalper lite. Det maste vara konjunktivit som spokar fortfarande for det kanns som att det ar nagot mer an allergi.
      Kram!

      Delete
  4. Den allergin var väl ingen höjdare. Men du får väl vara glad över att det bara är i ena ögat, då kan du ju säga att du bara är lite allergisk ;) Hoppas i allafall att dropparna hjälper och du blir bättre. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, det kanns battre med droppar sa ska anvanda dem mer flitigt!
      kram!

      Delete
  5. Usch, tråkigt med ögonen..Hoppas att dropparna hjälper.

    ReplyDelete