Monday, October 29, 2012

Ofrivillig turist

Jag anlande till ett varmt Khartoum igar kvall och checkade in pa det trevliga Al Saha Lebanese Hotel. Det ar ett hotell i libanesisk "village style" med en vacker innergard, vackra tra- och stenornament och en utmarkt restaurang. Dar satt jag igar, mitt i innergarden med palmer som vajade ovanfor och tankte att livet ar anda ratt bra. At en underbar shish kebab med sallad och gott brod och en citronjuice med mynta. Det serveras ingen alkohol alls i Khartoum. Det var gott om folk fram pa kvallen och restaurangen var i stort sett fullbokad. Ett band spelade klassisk arabisk musik vilket var trevligt fram tills jag gick till mitt rum och skulle sova och de fortfarande spelade...
Allt gar i libanesisk stil och liknar en libanesisk by

Innergarden dar jag satt och at igar

En pool!!
 
Under middagen fick jag ett telefonsamtal fran koordinatorn fran FN som ska ordna med vart flyg till Abyei idag. Av nagon anledning sa blev var site visit framskjuten till onsdag sa nu sitter jag har i tva extra dagar och vet inte riktigt vad jag ska hitta pa. Sight seeing idag och imorgon besok pa FN for att registrera mig samt ett besok hos en av vara sudanesiska advokater star narmast pa programet. Mitt flyg till Nairobi har andrats till torsdag morgon och jag vantar pa besked att motet kan skjutas pa till eftermiddagen eller fredag formiddagn. Nackdelen ar att jag kommer hem en dag senare, a andra sidan far jag kompledigt eftersom fredag ar en helgdag i Dubai. Men jag langtar efter barnen (redan) och Elias var lite tarogd igar nar jag akte. "Maste du och pappa aka bort samtidigt" undrade han. Ja, ibland blir det tyvarr sa men de ar i goda hander hos Teresa. Pa onsdag ar det dessutom Halloweenfirande sa det ar mycket att se fram emot.
Nu vantar jag pa att min registrering hos polisen (som ar obligatorisk) ska bli fardig sa jag kan se mig om lite.

7 comments:

  1. Förhoppningsvis kan den ofrivilliga turistvistelsen bli riktigt bra, vem vet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har blivit valdigt bra! Lite sightseeing varvat med jobb och god mat!!

      Delete
  2. Vilket fint hotell. Men visst kan jag förstå frustrationen över förseningen. Du får försöka att se det från den ljusa sidan att du kan få se mer av staden. :-)
    Men visst, längtan efter familjen kan ibland bli väldigt stor.
    KRAM!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ar valdigt fint och innergarden ar underbar att sitta i! Man vanjer sig vid dessa ovantade andringar men ar likval lite frusterande nar hela planeringen blir omkullkastad! Men man far forsoka att vara mindre "svensk" hahaha!
      Kram!

      Delete
  3. Åh, vilka minnen! Jag har inte bott på det hotellet men jag har ätit där en kväll en gång. Himla mysigt och så god mat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maten ar jattegod och innergarden harlig att sitta i pa kvallen, kanna doften av shisha! Hotellet ar valdigt trevligt och jag gillar den rustika stilen! Har du nagra tips pa vad man mer kan gora sa maila garna!

      Delete
  4. Alltid intressant med rapporter från platser dit få personer åker. Ser ju fint ut på hotellet!

    ReplyDelete