Sunday, October 28, 2012

On the road again

Idag bar det alltsa av mot Khartoum. Googlade lite om Sudan och det stod att man absolut INTE skulle resa till Abyei. Det stammer nog ganska bra, vi far ju aka med FN-flyg och eskort imorgon sa det ska val vara hyfsat sakert men det finns flera omraden i landet man bor undvika, Norra Kordofan, Abyei och Darfur var nagra som namndes.
Reseavdelningen pa mitt jobb lamnar mycket over att onska. Fragar jag inte sa kommer det aldrig nagon information. Det ar alltid nagot krangel nar man reser till annorlunda lander och som utlanning ar man ett enkelt mal. Dokument saknas, inresetillstand saknas, det ena med det andra saknas och losningen pa det hela ar ju alltid pengar, "the power of green" som min kollega brukar saga. Det ar lite trottsamt. Dessutom ska man alltid registrera sig nar man reser in i dessa lander, i Afghanistan hade jag problem da jag glomde bort att registrera mig pa flygplatsen (eftersom ingen informerat mig om det) och fick spendera halva dagen pa ett litet oansenligt kontor i Kabul for att fa mitt registreringskort stamplat med tusen olika stamplar). Utan registreringskort far man inte resa ut ur landet. Jag hade samma problem i Ryssland for 11 ar sedan da jag ocksa glomt att registrera mig. Igen var det "the power of green" som hjalpte mig ut ur landet.
Jag ska kila ivag till shoppingcentrat intill och kopa mig en tunn kofta att hanga over mig nar jag kommer fram. Man vet aldrig hur strikta de ar med kladsel sa battre att ta det sakra fore det osakra. Har aven med mig en scarf om det skulle behovas aven om alla havdar att vasterlandska kvinnor inte behover bara scarf.
Vi hors nasta gang fran Khartoum!

3 comments:

  1. Oj, lite kaos men spännande. Men du är ju van nu! Häftiga resor du gör. Spännande att ffå se annat och uppleva annat än tursit ställen. Ser fram emot en rapport så småningom. Ha de gott. Kram

    ReplyDelete
  2. Oj vad du flyger och far, till länder som är lite "udda" för oss nordbor. Ha det så bra. Kram

    ReplyDelete