Monday, October 29, 2012

Ovantade moten

Var chauffor Ibrahim korde runt mig i staden och vi besokte House of Khalifa. Lar mer om historien om Khalifa har. Vi vandrade runt i det gamla huset och tittade pa gamla foremal, Khalifas klader, svard. Gamla mynt och handskrivna exemplar av Koranen, Khalifas sang och andra foremal som bevarats. Nar vi precis gatt ut for att betrakta Khalifas grav sa ser jag tva kvinnliga turister sta och  fotografera och minsann pratar de inte svenska! Det visade sig att de var pa semester och att de studerade arabiska vid Orientalistikprogrammet i Uppsala, samma program som jag laste under tidigt 90-tal (valdigt langesedan alltsa). Vilket roligt sammantraffande! De hade bara positiva saker att saga om Khartoum och upplevde det inte alls problematiskt att resa runt som ensamma kvinnliga turister.
Pa vagen tillbaka stannade Ibrahim och kopte varldens godaste ananasjuice till oss. Farsk ananas blandad med mjolk och is, hur gott som helst. Eftersom det inte serveras alkohol sa far man piffa till det som finns!
Ibrahim slappte av mig pa eftermiddagen och jag at lunch pa mitt hotell och sedan blev det en liten power nap. Nu har jag suttit och jobbat pa eftermiddagen, det ar morkt och dags att ata middag igen. Jag gick en liten promenad pa eftermiddagen/kvallen och insag snabbt att det inte finns mycket alls att se. Inga affarer ar oppna eftersom det ar Eid fortfarande och inga cafeer. Daremot ligger kanadensiska ambassaden granne med hotellet, om man nu skulle behova ga dit...
Khalifas grav


Khalifas hus
 

1 comment:

  1. Kul med en helt otippad händelse. Och att ni dessutom studerat på samma linje. Det är bara att konstatera att världen är inte så stor som man tror :) Ha en bra helg

    ReplyDelete