Tuesday, October 30, 2012

Sudanesisk lunch

Eid ar over och affarer ar oppna som vanligt har i Khartoum. Aven frukostbuffen verkar vara tillbaka fran sin Eidl och imorse var det stor buffe uppdukad. Olika ostar, sallader, agg, skinka, juice, kaffe. Ibrahim hamtade mig vid halv tio och vi styrde kosan mot WFP-kontoret dar jag skulle mota Mr. Mustafa, koordinator for UNISFA (United Nations Interim Security Forces in Abyei). I en kontainer, omgjord till kontor satt Mr. Mustafa och vantade. Det var jag och en annan entreprenor som satt dar. Efter det snabba motet korde vi vidare och stannade utanfor en liten restaurang. Ibrahim hade lovat att vi skulle ata fisk idag och vilken maltid det blev. Restaurangen lag i en typisk sudanesisk "hydda" med runda bord och sma pallar att sitta pa. Morgonens fangst grillades och lades upp pa stora brickor tillsammans med sudanesiskt brod "ish", en currydipp samt en annan dipp jag inte kommer ihag namnet pa och sa en frasch gronsallad. Det lag ungefar fyra grillade fiskar per fat och de ats med handen med hjalp av brodet. Det tog ett tag innan jag fick till det. Fisken var forstas fran Nilen och den smakade ljuvligt. Enkelt men gott och sa med det goda brodet och lite currydipp pa det! Restaurangen var snart full och Ibrahim sa att klockan tolv ar all fisk slut.
Pa eftermiddagen traffade vi var advokat har i Khartoum och jag hade efter det blivit lovad ett besok pa den lokala marknaden. Ibrahim verkade inte vara sa lockad av att ga och shoppa sa han stannade vid en vanlig butik med sudanesiska hantverk. Det mesta sag ut att vara fran Kenya men jag kopte en handgjord Fatimas hand med en liten sten. Ett minne fran Khartoum. Sedan var det dags att hamta vart schema infor morgondagen. Vi ska alla traffas vid fem imorgon bitti och flyget mot Abyei avgar halv atta. Fran Abyei till Kadugli och Wau blir det helikopter. Vi beraknas vara tillbaka i Khartoum vid sjutiden. Alltsa blir det en ganska tidig kvall for mig. Hoppas att det lokala bandet som spelade igar (och som forvisso var valdigt bra) inte spelar alltfor sent for de sitter precis utanfor min dorr.
Efter att Ibrahim slappt av mig tog jag en liten tur pa stan for mig sjalv. Det ar valdigt varmt ute, ca 38 grader och inte det ideala for promenader. Forsokte hitta ett litet cafe men allt jag sag var nagra restauranger, affarer och harsalonger. Jag ar lite frestad att prova nagon annan restaurang men det blir sa morkt pa kvallen och gatorna ar inte direkt upplysta sa jag tror att jag haller mig till hotellets restaurang igen, aven om jag nu borjar trottna lite pa libanesisk mat.
Nyfangad fisk!
 
Mr. Mustafa radde oss att kopa med vatten och frukt eftersom  "these places are in the middle of nowhere, you can't find anything there". Jaha, det lat ju uppmuntrande.

3 comments:

  1. Helt fantastiskt att få vara med om detta, och det låter som en underbar fiskmåltid!

    ReplyDelete
  2. Det ar fantastiskt! Det ar dessa resor som jag verkligen lever for! Det var en underbar maltid, enkel men otroligt gott! Forresten har forsokt kommentera pa din blogg men av nagon anledning syns aldrig mina kommentarer, vet inte om det ar jag som ar valdigt oteknisk?

    ReplyDelete
  3. Simply, an oρen wіndow can lеt thе outdoοrs intο your bathгoom Erotіc Massаge more" Erotic Massage-like" anԁ certаіnly, conduciνе to longer timе spеnt theгe.


    Check out my wеb ѕite: tantric massage in London

    ReplyDelete