Sunday, November 4, 2012

Kadugli, Abyei, Agok och Diffra pa en dag

Pa tisdagkvallen kom besked att var site visit skulle ga av stapeln som planerat och vi skulle alla motas klockan 6 onsdag morgon vid flygplatsen. Vi var en grupp pa atta personer, olika entreprenorer och de flesta kande varandra sedan tidigare. Min f.d kollega P, som numera jobbar i Kuwait, var dar och det var trevligt att traffas igen. Vi vantade till halv nio innan vi kom ombord var FN-flight till Kadugli. Allt tog en evinnerlig tid, man hittade inte vart flyg, sakerhetsrutiner tog lang tid och vi blev alla ganska otaliga tillslut.
Flygtiden till Kadugli ar ungefar en och en halv timma. Vi flog over platt landskap med nagon form av vegetation. Pa grund av strider i Kadugli fick vi inte aka in i staden utan besokte bara FN-anlaggningen utanfor, ett litet halvt overgivet lager med prefabs, nagra soldater som stod och hangde, en provisorisk kiosk i en hydda, det var allt. Kadugli International Airport var odslig forutom vart flyg och tva ryska M 26 helikoptrar. Farden vidare till Abyei skedde med helikopter och snart var vi i luften igen. En timma senare landade vi och fick en lite tur genom lagret. Detta ar storre och mer organiserat an Kadugli. Abyei ar huvudpunkten for UNISFA (United Nations Interim Security Forces in Abyei) och det pagick nagon form av aktivitet i alla fall. Vi gick runt, fotograferade, hade mote och en snabb lunch och sa ivag igen, via Agok och Diffra. Allt ligger mitt ute i ingenstans, det ar hett och dammigt. Under regnperioden oversvammas stora delar av Abyei och alla vagar blir oframkomliga.
Fram mot eftermiddagen var vi alla bade trotta och hungriga. Helkopterturen tillbaka kandes som en evighet men snart var vi tillbaka i Khartoum och det kandes som att atervanda till civilisationen.
Jag blev inbjuden till middag pa fina Al Salam Rotana och efter en snabb dusch tog jag en taxi till Rotana och motte upp de andra. Vi at skaldjursbuffet och jag tankte for en kort stund att kanske skaldjur och sushi ar nagot man ska undvika nar man sitter i Khartoum, langt bort fran allt vad hav heter men jag var sa hungrig sa jag hogg in pa lax, sushi och krabba. Lite trist att det enda som serveras ar vatten eller lask, en kall ol hade suttit fint. Efter middagen tog jag taxi tillbaka och sov i tva timmar innan Ibrahim hamtade mig for att ta mig till flygplatsen igen och avfard mot Nairobi. Har nog aldrig varit sa trott i hela mitt liv. Sov igenom hela flygningen och landade i ett betydligt svalare och regnigt Nairobi. Var chauffor motte upp och det blev direktfard till kontoret, snabb genomgang infor motet och ivag till FN-byggnaden for vart manatliga mote. Efter motet blev det lunch och en kall ol, det smakade valdigt gott! Pa eftermiddagen hann jag med lite jobb och pa kvallen blev det pa nytt avfard mot flygplatsen for att hoppa pa nattflyget tillbaka till Dubai. Jag hade tur att fa min granne som styrman tillbaka och blev bortskamd med lite lyxchoklad!
FN's narvaro i Abyei

Pa vag att landa i Khartoum

Abyei

Helikopter till Abyei
 

16 comments:

  1. Hej!

    Så mycket spännande du får vara med om! Vilka upplevelser! Så många fina bilder och du är superbra på att förmedla känslan i bilderna tycker jag! Mums vad mycket gott du får äta också! Hehe känner igen det där med the power of green, vilket min Pappa upplevde mycket när han körde runt jorden.

    Vad skönt att det inte var någon fara med dina ögon! Hehe känner igen det där med att man inte vill ha för mycket med sig och det är ju just det när man åker mellan olika grader som är det värsta för packningen tycker jag. Vi åkte till Australien och var borta drygt en månad och hade bara med oss varsin liten kabinväska och det funkar kanon, men så kunde vi tvätta lite också under tiden. Jobbigare när man på två månader ska vara både i minusgrader och snö och sedan vidare till sol, bad och 30+.

    Nåja, här har vi det bra, hösten har kommit och vår lilla Snutta har hunnit bli snart 16 månader, tänk vad fort det går! Ibland vill jag bara stanna tiden.

    Hoppas att ni fick en mysig Halloween trots att du inte vara hemma när den egentligen var och att ni njuter av en fin "höst" :P

    Kram Susanne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah vad tiden gar Susanne och vad stor hon blivit!!! Ska in och lamna en langre kommentar hos dig!
      Kram!

      Delete
  2. Oj oj oj vilken spännande resa & vilka äventyr. Förstar att du var jätte trött! Kul att grannen var styrman pa flyget tillbaka till DXB. Det är ju alltid lite extra kul när man känner nagon i besättningen!
    Kramar, Lisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det var roligt att se grannen i uniform, kande knappt igen honom!! Nu ar det skont att vara hemma och vila ut!

      Delete
  3. Svårt att skriva, texten försvinner. Vilka spännande resor du gör och vad mycket annorlunda du får vara med om! Sova, det fickndu ta igen någon annanstans..

    ReplyDelete
  4. Usch, nu hoppade det igen.... Inser att ditt arbete kräver nerver av stål och en portion av tålamod..kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah, det later nog mer dramatiskt an vad det ar men talamod kravs massor, sarskilt nar man har med FN att gora hahaha! Jag ar fortfarande lite trott men som sagt, sova far man gora en annan gang!
      Kram!

      Delete
  5. Alltid lika intressant att läsa vad du är med om. Spännande med Abyeiområdet även om ni inte verkade få se så mycket. Kul också att få läsa om hotellet Al Salam Rotana som jag bodde på under tre veckor under kvotuttagningen 2009!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al Salam Rotana var verkligen fint! Synd bara att man inte kan ta ett glas vin till maten! Abyei var intressant men verkligen mitt ute i ingenstans! Insag hur enormt stort Sudan ar!

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Jag trivdes bra på det hotellet. Men visst saknade man flera gånger en öl eller ett glas vin till maten. Kände verkligen så när jag åt den goda maten på den libanesiska restaurangen på hotellet där du bodde.
      Skulle vara intressant att se mer av Sudan. Stort är det verkligen, innan delningen av landet så var det väl ca 5½ gånger så stort som Sverige.

      Delete
  6. Åh, vad mycket spännande du får vara med om.
    Tack för att du dela med dig, spännande läsning!
    Kram från Singan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Det var intressant och att atervanda till Khartoum var som att aterse civilsationen! Tank att folk bor sa dar mitt ute i ingenstans!
      Kram!

      Delete
  7. Det var jättekul att vara med på din resa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Nu blir det inga fler resor pa en manad, maste fornya mitt pass!!

      Delete
  8. Så spännande med allt du får vara med om. Gillade att Khartoum kändes som att återvända till civilisationen, -säger lite om hur mycket "in the middle of nowhere" de andra ställena var:) Hur var den afrikanska sushin?

    ReplyDelete