Tuesday, November 27, 2012

Nar det gar undan....

Vi har just nu kontoret pa olika stallen, varav ett ligger mitt ute i ingenstans (jag har sakert namnt det tidigare). Det ar fyra glasbyggnader med en vacker park, valskott tradgard och en liten sjo i mitten men knappt en kotte syns till. Allt ar mest spel for gallerierna. Sa dar sitter jag tva dagar i veckan, en annan kollega och jag delar detta solitara ansvar. Det finns fler sakerhetsvakter an folk dar, byggnaderna ar som spokkontor. I den s.k cafeterian kan man kopa smorgasar och kaffe men ibland sa tar vissa saker slut. Haromdagen fanns inte svart kaffe (jag dricker helst svart) och inga smakakor. Lunchen for nagra dagar sedan var en halvtimme sen for att transporten av sjalva lunchen (!) var forsenad. Sant ar frustrerande, sarskilt nar man sitter helt ensam i ett odsligt kontor med bara oken omkring sig. Eftersom vi inte har tillgang till var databas och inga filer har vi heller dar sa ar det inte sa mycket man kan gora. Uppdatera bloggen (vilket jag gor) och kolla FB. For att slippa torka ihop av ren uttrakan sa kom jag pa att jag kanske borde ta och rensa bland mina recept. Jag blev nastan lite uppspelt och samlade ihop min gamla receptbok och tog med mig till okenkontoret dar jag borjade skriva rent alla recept jag ville spara och sortera upp. Sa kreativt och fiffigt och tiden gick! Det hela var sa trevligt att jag bestamde mig for att fortsatta lite hemma sa jag kopierade allt pa ett litet fickminne och skrev for glatta livet igar nar alla lagt sig. Kaldolmar, fiskgratanger, kycklinggrytor, allt ska skrivas ner i fin ordning och sedan skrivas ut for att sattas i trevlig parm. Nojd och glad sparade jag allt och gick och lade mig. Imorse fick jag for mig att titta pa mitt alster annu en gang och upptackte da att jag hade stora musikfiler pa samma minne, vilket ar onodigt da det ar upp mycket plats sa i, bokstavligt talat, ett klick hade jag raderat alla mina musikfiler OCH AVEN MIN KARA RECEPTFIL!!  Jag ar inget datasnille alls och jag kunde inte hitta den slangda filen i papperskorgen heller. Till min fasa insag jag ocksa att de gamla recepten slangdes igar i takt med min uppdatering. Sa alla mina gamla fina recept var puts vack! Panik panik och jag mindes att Teresa hade tomt papperskorgen pa kontoret i morse ocksa. Noden har dock ingen lag sa jag ringde hem och bad valdigt skamset Teresa att ta sig en titt i soptunnan utanfor, om innehallet i papperskorgen lag lattillganglig, kunde hon kanske radda nagra recept at mig som jag under gardadens iver knycklat ihop och slangt. Jag ville absolut inte att hon skulle djupdyka ner bland gamla sopor, men bara om det lag liksom pa ytan. Nagra spanda minuter foljda och snart kom det ett sms fran Teresa att 6 sidor recept hade raddats ur soptunnan, samtliga hade legat pa ytan.
Jag ar en person som garna slanger och rensar ut sa det gav mig en viss tankestallare att kanske inte vara riktigt sa snabb i vandningarna framover.

6 comments:

  1. Egentligen är inte det där med en hederlig receptbok så dumt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej fordelen ar ju att det inte gar att stada bort lika latt! :)

      Delete
  2. Vilken bra idé med att digitalisera alla recept. Jag håller på med samma sak. Ska dock försöka att inte radera dem:) Tur att ni hann rädda några i alla fall:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja tankte ha en fil pa datorn nar man reser hemat och kanske far for sig att laga mat plus att den inte blir forstord lika latt (men dock riskerar att raderas totalt)! Jag det var tur att jag hittade de viktigaste, som kaldolmarna! :)

      Delete
  3. Haha, ja så kan det gå ibland när man vill skynda sig och få saker gjorda och rensa undan! Tur att du kunde rädda 6 recept iallafall! Det är alltid bra att ha recepten någonstans tycker jag för rätt vad det är så vill man ha ett recept eller så har man liksom idétorka på matinspirationsfronten och då är det kanon att kunna ta fram dem och ta sig en titt tycker jag! Man glömmer ju recept ibland också. Ha en fin vecka och vad bra att du fick något att göra ute i öknen!

    Kram Susanne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det ar perfekt att ga igenom och jag har nu hittat jattemanga bra som jag helt glomt bort. Har en tendens att upprepa samma saker efter ett tag och da behovs lite ny inspiration!
      Kram!

      Delete