Monday, December 3, 2012

Forsta advent och UAE nationalday

Glad forsta advent alla bloggvanner! Igar var det alltsa dags att tanda det forsta ljuset. Jag har fatt en fin adventsljusstake av mina foraldrar, en gammaldags traljusstake och den star i matrummet. Sedan har jag en svart smidessak fran Indiska som star i koket.
I fredags sa hande nagot ovanligt, det osregnade och askade! Alla ungar var ute pa gatan och lekte. "This is the best day ever", horde jag grannflickan ropa nar de cyklade omkring i regnpolarna. Och polar blev det. Eftersom Dubai totalt saknar avloppssystem sa blev det snabbt mindre oversvamningar runt om i emiratet. Vi klarade oss dock denna gangen. Mitt i allt osregn letade jag mig fram till danska konsulatet for att hamta ut min julmat. En lada med rakssallad, 2 kg polser, leverpastej,glogg och grotris. Jag insag att jag borde bestallt mer mat nar jag sag hur de danska familjerna stuvade in lada efter lada i sina stora SUV's. Pa kvallen grillade vi vara polser och till det raksallad, det var himmelskt gott.
Jag trotsade regn och rusk och motte upp Mitzie Mee for ett par drinkar pa Trader Vics. Det var god stamning dar, gott om folk som varit pa Rugby 7 under dagen (trots regnet). Vi drack nagra riktigt goda drinkar och hade en valdigt trevlig kvall!
Igar sondag var aven Forenade Arabemiratens nationaldag. De firade 41 ar som nation och lite har och var hordes musik och det bjods pa mat. En stor parad gick fran Emaar square men jag holl mig darifran. Istallet akte jag ner till Barasti Beach Bar och traffade goda vanner. Vi at och drack gott och jag maste saga att det var en fantastisk kvall, underbart vader (inget mer regn) fantastisk utsikt over The Palm och god stamning.
Min fina adventsljusstake fran Indiska som hangt med nagra ar

Matsalsbordet med julduk och julblomma
 
Barnen har oppnat sina adventskalendrar (det blev tillsut "bara" en chokladkalender) och jag och maken avnjot arets forsta glogg pa verandan. Vi passade pa att besoka IKEA igar och trots makens protester sa fick jag med honom till restaurangen dar vi at gravlaxtallrik och delade pa en rakmacka. Det var valdigt gott det med. Ibland langtar bara efter svensk mat!

2 comments:

  1. Lite jul har jag ju också fixat i år...i alla fall en adventsstjärna och en lykta,alltid något! Vi åker ju hem över jul, och utan barn känns det inte lika viktigt på något vis och värmen får det att kännas helt fel med julsaker i alla fall...

    ReplyDelete